Kompleksowy audyt regulaminu sklepu lub serwisu internetowego. Sprawdzamy również umowy

Kiedy warto przeprowadzić audyt regulaminu sklepu internetowego

Kiedy warto przeprowadzić audyt regulaminu sklepu internetowego

By on Cze 21, 2013 in Blog o audytach | 0 comments

W tym wpisie odpowiemy kiedy warto przeprowadzić audyt regulaminu sklepu internetowego. Przy odpowiedzi na tak postawione pytania trzeba przede wszystkim wskazać dwa główne czynnik, które powinniśmy wziąć pod uwagę przy ocenie częstotliwości przeprowadzania audytu regulaminu sklepu internetowego.

Mamy tutaj na myśli zmiany prawa oraz aktualizacje rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa UOKiK. Pomijam w tym miejscu zmiany wprowadzane w samym sklepie, gdyż naturalną rzeczą w takim wypadku jest dokonywania również odpowiednich zmian w regulaminie sklepu internetowego.

Zmiany prawa dotyczące regulaminu sklepu internetowego

Dla regulaminu sklepu internetowego najważniejszych jest kilka aktów prawnych, które wymienimy powyżej. Prowadząc sklep internetowy powinniśmy w miarę na bieżąco śledzić zmiany dotyczące tych ustaw, gdyż może to mieć również znaczenie dla regulaminu naszego sklepu internetowego.

Akty podstawowe dla regulaminu sklepu internetowego to:

  1. Ustawa kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (dz.u. nr 16, poz. 93 ze zm.)
  2. Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r. (dz.u. nr 22, poz. 271 ze zm.)
  3. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (dz.u. nr 141, poz. 1176 ze zm.)
  4. Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (dz.u. nr 133, poz. 883 ze zm.)
  5. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (dz.u. nr 173, poz. 1807 ze zm.)

Ustawy wymienione pod numerem 2 i 3 powinniśmy szczególnie pilnie obserwować, gdyż w niedługim czasie (najpóźniej do połowy przyszłego roku) zostaną one uchylone i zastąpione nową ustawą o prawach konsumentów. Natomiast kwestie dotyczące reklamacji składanej przez klientów zostaną przeniesione do kodeksu cywilnego.

Z naszej strony zalecamy regularny przegląd zmian w powyższych ustawa z częstotliwością co najmniej 2-3 miesięcy.

Klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego

Jednym z istotniejszych zagrożeń dla sklepu internetowego jest posiadanie w nim klauzul niedozwolonych. Szczególnie niebezpieczne jest posiadanie klauzuli niedozwolonej wpisanej już do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezes UOKiK – tutaj obok ryzyka pozwu o stosowanie klauzuli niedozwolonej możemy się również narazić na wymierzenie przez UOKiK kary finansowej w wysokości do 10 % naszych przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy.

Rejestr klauzul niedozwolonych jest dość mocno rozbudowany – na dzień dzisiejszy posiada już blisko 5000 wpisów. W zeszłym roku publikowano blisko 4 klauzule dziennie, a obecne tempo jest prawie równie duże. Dlatego też w przypadku klauzul niedozwolonych zalecamy znacznie częstsze przeprowadzenie audytu regulaminu niż w przypadku zmian w prawie. Warto tutaj sprawdzać regulamin minimum raz w miesiącu.

Regularny audyt regulaminu

Reasumując warto na bieżąco monitorować regulamin i przeprowadzać okresowe jego audyty.

Regulamin, który jest aktualny oraz dostosowany do zmieniających się nieustannie warunków społeczno-gospodarczych świadczy o tym, że przedsiębiorca dba o interesy swoje, jak i swoich klientów. Brak klauzul niedozwolonych i wypełnienie obowiązków informacyjnych to gwarancja dla sprzedawcy uniknięcia kosztownych postępowań przed SOKiK oraz UOKiK.

Skorzystaj już teraz z darmowego audytu wstępnego regulaminu (kliknij).

Kiedy warto przeprowadzić audyt regulaminu sklepu internetowego
1 vote, 5.00 avg. rating (97% score)

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *